Sunday, June 29, 2014

Kurs DLI MSA - przerobiony

Właśnie skończyłem ostatnią lekcję z podręcznika Defense Language Institute Modern Standard Arabic Basic Course. Zajęło mi to ponad rok, ale wypada zaznaczyć, że jest to niezwykle obszerny materiał. Wystarczy powiedzieć, że obejmuje 18 tomów składających się z 143 lekcji plus dodatkowe książki z objaśnieniami gramatycznymi, słownikiem i dodatkowymi ćwiczeniami.

Kurs został przygotowany przez Defense Language Institute Foreign Language Center i został pomyślany z myślą o szkoleniu dyplomatów, urzędników, personelu wojskowego itd. z pomocą nauczyciela. Jednak w rzeczywistości można się bez niego obejść, ponieważ wszystkie zagadnienia są wyjaśnione w bardzo przejrzysty sposób, a do sto którejś lekcji wszystkie ćwiczenia są nagrane, więc zawsze można sprawdzić, czy wykonało się jej poprawnie. Obszerny materiał audio jest jednym z wielkich plusów tego kursu. Na rynku jest wiele książek do nauki arabskiego, ale żadna z nich nie oferuje aż tylu ćwiczeń audio.

Jak tytuł wskazuje, to kurs podstawowy. Daje on uczącemu się solidną bazę, na której można budować dalszą naukę. Pomaga w przyswojeniu olbrzymiej ilości słownictwa związanego z kwestiami socjo-ekonomicznymi, geografią, religią, systemami sprawowania władzy itd.
Niemniej jednak, muszę przyznać, że brakuje tutaj słownictwa związane z czynnościami życia codziennego. Nie jest pewny, czy to aż taka wada, ponieważ zawsze słyszę, że Arabowie nie dyskutują o sprawach życia codziennego w MSA, ale w swoich dialektach. Druga wada wynika z tego, że kurs został przygotowany w 1975 r. i poprawiony w 1981. W związku z tym część słownictwa jako archaiczna mogła wyjść z użycia.

To czego teraz potrzebuję najbardziej to praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka. Dzięki moim przyjaciołom z Google+ mam tę sposobność, za to jestem im bardzo wdzięczny.

Czas też zdecydować to dalej. Mam sporo materiałów do samodzielnej nauki arabskiego. Dzięki temu, czego już się nauczyłem, mogę próbować czytać gazety czy blogi, a także oglądać wiadomości TV. Myślę, że to pomoże mi wzbogacić zasób słownictwa i popracować nad rozumieniem tekstu pisanego i rozumieniem słowa mówionego.

Z drugiej strony, arabski jest znacznie trudniejszym językiem niż te, których się wcześniej uczyłem. Dlatego zastanawiam się, że dobrym posunięciem byłoby przerobienie innego podręcznika dla poziomu początkującego - nisko zaawansowanego, żeby ugruntować swoją wiedzę.

Nie zdecydowałem się jeszcze, ale rozważam następujące materiały:

  • Elementary Modern Standard Arabic, przygotowany przez Center for Near Eastern and North African Studies, University of Michigan
  • Modern Standard Arabic - Intermediate Level, dzieło również Center for Near Eastern and North African Studies, University of Michigan
  • Al-9Arabiyyatu Bayna Yadayk, zestaw 3 książek z materiałem audio, w całości po arabsku, lekcje są dostępne na You Tube w formie nagranych sesji z nauczycielem
  • All The ArabicYou Never Learned The First Time Around, opracowany przez Defense Language Institute
Ten tekst jest dostępny również w języku angielskim
Share:

0 komentarze:

Post a Comment