Tuesday, October 30, 2012

Colloquial Turkish – zmęczyłem…

Po wielu, nawet nie zliczę po ilu, miesiącach, skończyłem przerabiać książkę “Colloquial Turkish”. Skończyłem, ale to nie znaczy, że nauczyłem się wszystkich rzeczy, których uczeń powinien nauczyć się z tego rodzaju książki. W mojej opinii, nie jest to dobry podręcznik językowy. Dialogi są mało interesujące, ćwiczenia trudne i jest ich za mało, nie pomagają przećwiczyć wystarczająco tego, czego się człowiek uczy, a niektóre przykładowe zdania bywają zbyt skomplikowane i po prostu… głupie. Zresztą oceńcie sami…

Oto przykłady takich zdań:
Yakında savaş çıkacak diye o ülkeye gerçekten gitmek istemiyor. – Ponieważ w tej okolicy jest wojna, on naprawdę nie chce tam jechać.
Kendisini zorla kaldırıma atan yaya elini havada sallarken arabanın ardından ‘Hayvan herif!’ diye bağırıyordu. – Podczas gdy przechodzień, którzy z trudem rzucił się na chodni, machał rękami w powietrzu, krzyczał za samochodem: ‘Idiota!’.
Sahne o kadar yüksekti ki, basın mensupları fotoğraf çekerken bu hatunun backlarına 3 metre aşağıdan bakardken, hayranlıklarını gizleyemediler. – Scena była tak wysoka, że podczas gdy reporterzy robili zdjęcia i kiedy patrzyli z trzech metrów niżej na nogi tej kobiety, nie mogli ukryć swojego zachwytu.
Hm, może to dobrze, że podręcznik zawiera i tego typu zdania, ale takie konstrukcje to raczej trochę wyższy poziom znajomości języka niż początkujący.

Chociaż książka omawia wszystkie ważne aspekty gramatyki języka tureckiego, objaśnienia są czasami niezbyt jasne. Kilka razy miałem odłożyć tę książkę, ale za każdym razem postanawiałem, że jednak skończę (czytaj: zmęczę) ją przerabiać, żeby mieć ogólne pojęcie o gramatyce tureckiej. Teraz, z tą wiedzą, mogę przejść dalej. Zabieram się, jak nie trudno zgadnąć, do ulubionego kursu, opracowanego przez Foreign Language Institute.
Październik był ponadto miesiącem, kiedy bardziej poważnie przysiadłem do oglądania tureckiego kanału telewizyjnego RT TRT Türk. Cóż, może nie jest bardzo interesujący, jak zresztą wiele międzynarodowych wersji kanałów nadawanych przez publiczne stacje TV, ale to jedyny poważny kanał turecki, które mogę oglądać w domu z satelity.

Ten tekst można przeczytać również po angielsku

Share:

0 komentarze:

Post a Comment