Thursday, July 19, 2012

Wspaniała pomoc do nauki arabskiego

Tę książkę miałem od dobrych parunastu miesięcy, ale jej grafika (a raczej jej brak) jakoś nie zachęcała mnie do sięgnięcia po nią. Przeglądając w miniony weekend zasoby swojej cyfrowej biblioteki natknąłem się na całą serię książek wydanych przez Uniwersytet Michigan. Po przeglądnięciu pierwszej, “An Introduction to Egyptian Arabic”, wpadłem w zachwyt. Tak dobrze napisanej książki do nauki języka obcego dawno nie widziałem. Nie bez znaczenia jest to, że towarzyszy jej obszerny materiał audio. Szkoda tylko, że pierwsze lekcje są tylko w transkrypcji. Dla takich osób jak ja, które chcą się nauczyć nie tylko mówić, ale też pisać i czytać, byłoby to wielką pomocą.

Podbudowę do egipskiego już mam, bo przerobiłem na poprzednich wakacjach kurs Pimsleura, składający się z 30 półgodzinnych lekcji audio. Przestudiowałem też pobieżnie podręcznik dla początkujących “Colloquial Arabic of Egipt”. Teraz przyszedł czas na ugruntowanie wiedzy, solidne przećwiczenie podstaw gramatyki i wkuwanie słówek.Ja natomiast uwielbiam wiedzieć, co z czego wynika i dlaczego jest tak, a nie inaczej. Studiowanie tego podręcznika to dla mnie zatem prawdziwa przyjemność.Po przerobieniu połowy książki do MSA “Teach Yourself Arabic” wróciłem do dialektu egipskiego. Przekonała mnie do tego dyskusja, jaka rozgorzała w ostatnich dniach na forum “How to learn any language”. Jej zapis można przeczytać tutaj. Przedtem obawiałem się, że do egipskiego nie będzie tylu materiałów co do MSA - i to jest prawda - jednak jest ich wystarczająca ilość, żeby podjąć samodzielne studia.

Mam nadzieję, a właściwie jestem pewien, że podręcznik napisany przez Ernesta T. Abdel-Massiha pomoże mi w tym znacznie. Już po pierwszych sześciu lekcjach widać, że jest bardzo solidnie napisany. Wszystkie pojęcia i zagadnienia są bardzo wyczerpująco wytłumaczono, zarówno podawane formy i struktury gramatyczne, jak i zagadnienia związane z wymową (na przykład elizją samogłosek). Być może wielu osobom wystarczy pobieżna wiedza, jeśli chcą tylko podstawowe zwroty przed wyjazdem na wakacje, ale w tym celu wystarczy kupić pierwsze lepsze rozmówki.

Warto zaznaczyć, że książka zawiera mnóstwo - podkreślam: MNÓSTWO - ćwiczeń, co pozwala na naprawdę porządne przećwiczenie studiowanych zagadnień. Dodatkowo obszerny materiał audio umożliwia osłuchanie się i naukę metodą L-R (listening-repeating).

Tytuł: “An Introduction to Egyptian Arabic”Autor: Ernest T. Abdel-Massih
Wydawca: Center for Mid Eastern and North African Studies, The University of Michigan
Stron: 405

Książkę można ściągnąć bezpłatnie ze strony Uniwersytetu Michigan - tutaj. Można ją też zamówić w formie papierowej - trzeba za nią wówczas zapłacić. Można też zamówić, płatny, materiał audio.

Share:

0 komentarze:

Post a Comment