Friday, February 18, 2011

Indie oczami V.S. Naipaula

Od kiedy nauczyłem się alfabetu, uwielbiam czytać. W swoim (nie tak długim) życiu przeczytałem tysiące książek. Wiele z nich zapadło mi w pamięć, tytułów innych nawet nie chcę pamiętać.
Jestem pewny, że zapamiętam tytuł książki, którą czytam teraz. I to nie tylko dlatego, że nosi prosty tytuł "Indie", ale dlatego, że wiele obserwacji zawartych w tej książce rozumiem lepiej dzięki temu, że w zeszłym roku spędziłem wakacje w Indiach. Ale to temat na inny post. Dzisiaj o książce...

V.S. Naipaul urodził się w 1932 na Trynidadzie w rodzinie indyjskiej. Studiował w Anglii, gdzie, po czterech latach w Oksfordzie, zaczął pisać. Opublikował ponad 25 książek, otrzymał wiele nagród, m.in. Nobla w dziedzinie literatury w 2001. Mieszka w Anglii.
"Indie" to zbiór opowiadań i reportaży napisanych przez Naipaula podczas jego podróży do Indii w 1990. Tłem jest modernizacja kraju i kontrast z tradycyjnym społeczeństwem. Konfrontacja między muzułmanami i hinduistami, zmiana roli kobiety, kontynuowanie dawnych zwyczajów i dynamiczna kinematografia, a także wciąż trwałość system kastowy są opisane za poprzez osobiste historie.
(V.S. Naipaul “India”, edycja hiszpańska, Debolsillo, 2007, 736 str.)

Strona Fundacji Noblowskiej o pisarzu:
http://nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/2001

Informacja dodana w maju 2014:
W 2013 roku ukazało się, nakładem Wydawnictwa Czarne, polskie tłumaczenie tej książki - "Indie. Miliony zbuntowanych", w przekładzie Agnieszki Nowakowskiej i Maryny Ochab; 600 str.)
Share:

0 komentarze:

Post a Comment